عمده دلایل اصلی خرابی گیج فشارسنج

عمده دلایل اصلی خرابی گیج فشارسنج

یک گیج خراب ممکن است منجر به ازدست‌دادن توانایی شما در تشخیص یک مشکل قبل از وقوع یک حادثه ایمنی بزرگ شود. خرابی یک گیج می‌تواند منجر به تأخیر در تشخیص نشت و خرابی سیستم شود و می‌تواند نیروی انسانی و تجهیزات دیگر را در معرض آسیب قرار دهد. به همین دلیل است که آگاهی از خطر خرابی گیج و نحوه پیشگیری از آن مهم است. در این مطلب هشت دلیل اصلی خرابی گیج فشارسنج عقربه‌ای و کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از خرابی انجام دهید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    1 . دمای بیش از حد

دمای زیاد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر فشارسنج‌ها داشته باشد. هر 10 درجه سانتیگراد تغییر دما نسبت به محیط، 4/0 درصد  دقت گیج را کاهش می‌دهد. اگر دمای فرآیند بالا است، توصیه می‌شود که گیج با فاصله از خط فرآیند نصب شود و از ترانسمیتر برای اتصال گیج به خط فرآیند استفاده شود. همچنین بهتر است فشارسنج­هایی را انتخاب کنید که برای سازگاری با محیط مرتبط طراحی شده‌اند. می‌توان از آب‌بند هایی که جداسازی خوبی با سیال دارند نیز استفاده کرد تا گیج تحت تاثیر دمای زیاد سیال قرار نگیرد.

    2 . فشار بیش از حد

همه ابزارها طوری طراحی شده‌اند که حداقل 115 درصد اضافه‌بار را تحمل کنند. سیال فرآیندی معمولا با فشار ثابتی در سیستم لوله­ها جریان دارد، اما هنگامی که دریچه­ها باز یا بسته می­شوند و یا پمپ­ها روشن یا خاموش می­شوند، باعث تغییر شدید فشار می‌شود. هر افت و کاهش شدید فشار منجر می‌شود تا تا نشانگر گیج به پین توقف داخل گیج بچسبد. در صورت عدم توجه، این امر می‌تواند منجر به خم شدن اشاره­گر و آسیب به عنصر حسگر گیج فشار لوله بوردون شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به خرابی گیج شود.

برای جلوگیری از مشکلات تغییرات فشار، یک راه‌حل این است که گیج‌هایی را انتخاب کنید که دارای محدوده فشاری بیشتر از فشار حداکثری فرآیند باشند. همچنین می‌توان در سیستم، سنسور اضافه‌بار در نظر گرفت و یا می‌توان از سوپاپ‌های حفاظت یا اسنابرها نیز برای محافظت در برابر افزایش فشار استفاده کرد.

    3 . سایش و ارتعاش مکانیکی

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که ارتعاش می‌تواند عامل اصلی خرابی گیج باشد. ارتعاش مکانیکی نه‌تنها خواندن گیج را دشوار می‌کند و آن را از کالیبره خارج می‌کند، بلکه می‌تواند باعث آسیب تدریجی و سایش بخش­های مختلف گیج شود. گیج‌های مختلف قادر به تحمل سطوح مختلف ارتعاش خواهند بود. برای کاهش اثرات ارتعاش می‌توان از گیج روغنی استفاده کرد.

    4 . خوردگی در محیط­های تهاجمی

گاهی محیط فرآیند مورداستفاده در یک تاسیسات خورنده است. این می‌تواند تأثیر منفی بر فشارسنج‌ها داشته باشد، که اگر از مواد مناسب ساخته نشده باشند، منجر به خرابی زودرس گیج می‌شود. در جایی که خوردگی وجود دارد، فشارسنج‌ها را می‌توان از مواد سازگار تولید کرد یا می‌توان گیج را با آب‌بند دیافراگمی با استفاده از پوشش یا مواد سازگار با این فرآیند، ساخت؛ این کار چرخه عمر گیج را افزایش می‌دهد.

    5 . کاربری نادرست

گیج‌ها می‌توانند توسط طیف وسیعی از عوامل، از جمله آسیب‌های تصادفی ناشی از عدم سرویس منظم، آسیب ببینند. کاربری نادرست زمانی رخ می‌دهد که یک گیج به‌درستی نصب نشده باشد یا از نوع نامناسب گیج استفاده شده باشد. آموزش منظم اپراتورها در مورد نحوه صحیح کار با گیج‌ها می‌تواند به کاهش مشکلات کاربری نادرست کمک کند.

    6 . پیک فشار یا پالس

هنگامی که سیال به‌سرعت در یک گیج فشار می‌چرخد، می‌تواند باعث ایجاد پیک فشار مکرر شود که به‌عنوان پالس شناخته می‌شود و در طول زمان می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به گیج وارد کند. حرکات نامنظم یک نشانگر می‌تواند نشانه‌ای از آسیب پالس باشد و اگر به آن توجه نشود، در نهایت قطعات داخلی می‌توانند به طور کامل از کار بیفتند. نصب یک دمپر ویسکوز در اتصال رستریکتور در سوکت گیج یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع آسیب است.

    7 . گرفتگی مجراها

گرفتی یکی مشکلات عمده در گیج‌های فشار است، به‌ویژه زمانی که محیط فرآیند مسدود یا متبلور شود. اگر یک گیج مسدود شود قادر به نمایش فشار صحیح نخواهد بود. آب‌بندی دیافراگم می‌تواند از انسداد جلوگیری کند، همچنین می‌توان از آن به همراه یک درگاه شستشو (purge port) استفاده کرد که می‌تواند برای شستشوی دیافراگم برای جلوگیری از تجمع و گرفتگی ورودی استفاده شود.

    8 . بخار پرفشار

در فرآیندهای صنعتی استفاده از بخار پرفشار رایج است، اما این امر می‌تواند به اجزای گیج در صورت نفوذ به داخل آن آسیب برساند و منجر به خرابی گیج شود. اگر بخار پرفشار عاملی در فرآیند شما است، استفاده از گیج فشار بخار توصیه می‌شود چرا که از ساختار ایمن‌تری برخوردار است. تحت این شرایط استفاده از سیفون یا ترانسمیتر کمک می‌کند تا تأثیر بخار با فشار بالا به حداقل برسد.

پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با این ابزار مقاله اجزای تشکیل دهنده گیج فشار را مطالعه فرمایید و همچنین برای آشنایی بیشتر با اطلاعات درج شده در کاتالوگ و استاندارد‌های این ابزار حتما مقاله مقررات و ملاحظات کاربردی کاتالوگ گیج ویکا برای شما مفید خواهد بود.

الزامات ضروری

یک تغییر نسبتاً ساده که می‌تواند به شما در مدیریت فشارسنج‌ها کمک کند، اطمینان از استاندارد بودن گیج‌های خود است. استاندارد‌هایی نظیر استاندارد ASME ، تعین و تظمین کننده طراحی و ساخت مهندسی شده گیج فشار و دیگر ابزارآلات سنجش صنعتی هستند. در ضمن این استاندارد‌ها نه تنها دستور‌العمل‌های ساخت و طراحی را وضع می‌کنند، بلکه برای آگاه سازی کاربر در خصوص نحوه استفاده درست از گیج نیز به کار می‌آیند.این نه‌تنها اطمینان از تأمین صحیح قطعات جایگزین را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند، بلکه خطر نصب اشتباه قطعات جایگزین را نیز از بین می‌برد. مهندسین عملیاتی که نگران وضعیت گیج‌های فشار خود هستند نیز می‌توانند با کارشناسان دقیق صنعت اوپاتان در ارتباط باشند و یک ارزیابی کامل گیج فشار را انجام دهد. یک ارزیابی کامل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی بصری فشارسنج‌های موجود در تأسیسات
  • تشخیص خطرات سایت و فرآیند
  • ایجاد یک برنامه کلی برای رسیدگی به مسائل شناسایی شده
  • حسابرسی موجودی انبار برای اطمینان از درستی تمام قطعات تعویضی
  • آموزش کارکنان برای ارتقای کنترل مناسب گیج از جمله تعمیر، کالیبراسیون مجدد و صدور گواهینامه.

جمع‌بندی

باتوجه ‌به پیچیدگی زیاد نظارت بر عملیات یک کارخانه فرآیندی، تعجب‌آور نیست که اجزای کوچکی مانند فشارسنج نادیده گرفته شوند. اما گیج فشار نقش بسیار مهمی در هر تأسیسات تولیدی ایفا می‌کند و به کاهش خرابی، ارتقای ایمنی و در نهایت افزایش سودآوری فرآیند کمک می‌کند. صرف زمان برای اطمینان از اینکه گیج‌های فشار شما در سطح بهینه خود کار می‌کنند می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد و همچنین از بروز صدمات جدی جلوگیری کند.

در طی این مطلب نگاهی داشتیم به مهم‌ترین عواملی که منجر به خرابی گیج‌های فشار می‌شود. با آگاهی داشتن از این عوامل می‌توان از بروز مشکل برای گیج فشار جلوگیری کرد. رعایت الزامات ضروری، علاوه بر اطمینان از دقت بالای گیج، چرخه عمر آن را نیز افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *