انواع سیستم‌های آببند گیج فشار ویکا

انواع سیستم‌ آب بند گیج فشار ویکا

امروزه WIKA طیف وسیعی از محصولات صنعتی اندازه‌گیری فشار و دما را در بر می‌گیرد. بیش از 300 میلیون ابزار اندازه‌گیری ساخته شده توسط WIKA تا به امروز، نه تنها کیفیت محصولات این شرکت را ثابت می‌کند، بلکه ما را قادر می‌سازد تا دانش گسترده‌ای از کاربردهای عملی که نیاز به اندازه‌گیری فشار و دما دارند را بدست آوریم. در این مطلب انواع سیستم‌های آب بند گیج فشار ویکا که این شرکت در نظر گرفته است را با استفاده کاتالوگ گیج فشار ویکا تشریح می‌کنیم.

انواع سیستم آب بند گیج فشار ویکا در صنعت

از آنجایی که گیج‌های دیافراگمی کاربردهای مختلفی را در بر می‌گیرند، بدیهی است که بیش از یک نوع طراحی برای آب بند در نظر گرفته شود تا پاسخگوی تمامی نیاز‌ها باشد. هر طرح ارائه شده برای کاربردهای خاص خود مورد استفاده قرا می‌گیرد. به طور کلی آب بند گیج دیافراگمی ویکا را می‌توانیم به سه نوع اساسی تقسیم کنیم:

  • آب بند دیافراگم
  • آب بند INLINE
  • آب بند کپسول

در ادامه این مطلب هر یک از این انواع آب بند‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم؛ اما تصمیم برای استفاده از هر یک از این آب بندها، به اطلاعات فنی، شرایط نصب و الزامات فرآیند بستگی دارد. از آنجایی که کاربردهای بسیار زیادی از گیج‌ها در صنعت وجود دارد تهیه لیستی تمام عیار از تمامی معیارهای انتخاب غیرممکن است. بنابراین انتخاب و تصمیم نهایی در خرید گیج فشار ویکا باید بر اساس طراحی و استاندارد‌ها و زیر نظر کارشناسان متخصص و مجرب این حوزه که سالها تجربه این کار را دارند، انجام گیرد.

در شکل زیر هر سه نوع از انواع سیستم آب بند گیج فشار ویکا نمایش داده شده است:

 

چند نمونه از انواع سیستم آب بند گیج فشار ویکا

 

آب بندی دیافراگم

آب بند دیافراگمی بسته به نوع اتصال به چهاردسته زیر تقسیم می‌شود:

  • اتصال رشته‌ای: طراحی استاندارد این آب بند با رزوه ماده یا نر برای مقاوم سازی در پورت‌های رزوه‌ای موجود ساخته شده است. نسخه‌هایی با فلنج اتصال باز برای جفت شدن با تمام فلنج‌های استاندارد ANSI و DIN موجود هستند. مزیت این نوع آب بند این است که سیال واسط می‌تواند با سطح بزرگتری از دیافراگم در تماس باشد.
  • اتصال فلنجی: یکی از انواع نسخه‌های استاندارد، آب بند دیافراگمی فلنجی است. این نوع آب بند اساساً از یک فلنج تشکیل شده است که ابعاد اتصال آن مطابق با الگوهای استاندارد فلنج ساخته شده است. در مرکز فلنج، دیافراگم آب بند قرار دارد که به صورت هم سطح در قسمت آب بندی نصب شده است.
  • اتصال Pancake: یک انتخاب دیگر، آب بند دیافراگم پنکیک است. این آب بند از یک صفحه استوانه‌ای تشکیل شده است که قطر آن با بخش آب بندی فلنج‌های استاندارد مربوطه مطابقت دارد. آب بند پنکیک با فلنج پشتی بر روی فلنج اصلی نصب می‌شود.
  • دیافراگم extended: این نوع آب بند روی خطوط با دیواره‌های ضخیم و یا عایق بندی شده، دیواره‌های مخازن و غیره کاربرد دارد. طراحی آنها شبیه آب بندی دیافراگم فلنجی و پنکیک است و به روشی مشابه نصب می‌شوند. تفاوت آن‌ها در این است که دیافراگم روی یک لوله قرار دارد که طول آن با ضخامت محفظه، عایق و دیوارها متفاوت است. بنابراین دیافراگم با دیواره داخلی هم‌سطح است. آب بندی دیافراگمی را می‌توان برای کاربردهای تا فشار 9000 psi استفاده کرد. حدود دمای عملیاتی آن نیز تقریباً 750+ درجه فارنهایت (400+ درجه سانتیگراد) است.

در شکل زیر 4 نوع مختلف از  آب بندهای دیافراگمی قابل مشاهده است.

 

چند نمونه از دیافراگم‌های ویکا

 

آب بند INLINE

آب بند INLINE برای استفاده در فرآیندهایی با سیالات ویسکوز ایده آل است. از آنجایی که این نوع آب بند به طور کامل در خط فرآیند ادغام می‌شود، هرگونه آشفتگی یا سایر موانع در جهت جریان را به حداقل می‌رساند و تاثیر منفی روی ‌داده‌های گزارش شده نمی‌گذارد. همچنین سیال فرآیند آزادانه جریان می‌یابد و به طور خودکار محفظه را تمیز می‌کند.

این نوع آب بند از یک لوله با دیواره نازک با مقطع دایره‌ای تشکیل شده است که در محفظه استوانه‌ای جوش داده می‌شود. آب بندINLINE  به طور مستقیم در خط لوله بین دو فلنج نصب می‌شود. بنابراین نیازی به ایجاد اتصالات خاصی برای نصب آن نیست. محدوده فشار این آب بند حداکثر تا 6000 psi  و دمای عملکردی آن تقریباً 750+ درجه فارنهایت (400+ درجه سانتیگراد) است.

آب بند کپسول

آب بند کپسولی برای سیالات فرآیندی با ویسکوزیته کم مناسب است زیرا مستقیماً در محیط قرار می‌گیرد. در مقایسه با سایر آب بندی‌های گیج فشار دیافراگمی ویکا، به فضای بسیار کمی نیاز دارد و اندازهگیری فشار در یک نقطه خاص انجام می‌شود. آب بندی کپسولی شامل یک لوله بیضی شکل است که از یک طرف بسته شده و به عنوان سنسور فشار عمل می‌کند. محدوده فشار حداکثر تا 20000 psi و حد معمول دما در حدود 752 درجه فارنهایت (400+ درجه سانتیگراد) است.

 

در پایان باید گفت که دوام و دقت این ابزرارها بستگی به انتخاب ماده مناسب برای دیافراگم و استفاده از سیال پرکننده در سیستم دارد. خاصیت ارتجاعی و در نتیجه دوام دیافراگم هم به شکل دیافراگم بستگی دارد. با این حال استفاده از دیافراگم فلزی تقریبا برای تمام شرایط و محیط‌های صنعتی ممکن است. جهت تسهیل در فرآیند انتخاب و خرید انواع سیستم آب بند گیج فشار ویکا، با دقیق صنعت اوپاتان تماس بگیرید تا با شما در تجربه خریدی متفاوت همراه باشند.

جمع بندی

wika به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده و پیشرو در صنعت تجهیزات اندازه‌گیری، انواع سیستم آب بند گیج فشار ویکا را در سه طیف آب بند دیافراگمی،INLINE  و آب بند کپسولی تولید و عرضه می‌کند. نوع دیافراگمی خود بسته به نوع اتصال موجود در چهار دسته اتصالات رشته‌ای، فلنجی، Pancake و extended تقسیم می‌شود که نحوه کارکرد هر یک توضیح داده شد. هر یک از این آب بندها برای کاربرد و محدوده دما و فشار به خصوصی مناسب هستند و نوع سیال فرآیندی و محیط فرآیند نیز در انتخاب و به کارگیری آن‌ها دخیل است که به هر کدام از موارد اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *