تنظیم گیج فشار پکیج و بررسی آن

تنظیم گیج فشار پکیج و بررسی آن

بسیاری از سیستم‌ها، مشکلاتی را در اثر کاهش و افزایش فشار سیال تجربه می‌کنند. یکی از این سیستم‌ها، پکیج‌های گرمایش مرکزی در خانه‌ها هستند. در این مطلب قصد داریم تا به تنظیم دقیق فشار یک پکیج خانگی بپردازیم تا شما بتوانید عدم کارکرد پکیج به دلیل افت فشار را تشخیص دهید و آن را رفع کنید.

نحوه بررسی فشار پکیج

بیشتر پکیج‌های خانگی معمولاً به رسیدگی‌ای فراتر از یک سرویس سالانه نیاز دارند. شما باید گاه‌به‌گاه به گیج فشار آب پکیج نگاهی بیندازید تا فشار آب در حال گردش در سیستم گرمایش را کنترل نمایید. اگر فشار خیلی زیاد باشد، احتمال نشت در سیستم افزایش می‌یابد. اما اگر فشار پکیج خیلی کم باشد، سیستم به‌خوبی کار نخواهد کرد. بنابراین حفظ فشار صحیح پکیج برای اطمینان از کارکرد درست سیستم خانگی مهم است.

در اکثر پکیج‌های امروزی، گیج فشار یک صفحه گرد در جلوی پکیج یا زیر صفحه کنترل است. در پکیج‌های قدیمی‌تر، ممکن است در زیر کاور و در میان لوله‌کشی باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید.

فشار پکیج چقدر باید باشد؟

فشار معمولی پکیج، بین 1 الی 2 بار است. در نتیجه در خرید گیج فشار آب برای پکیج باید در نظر داشت که فشار ایده‌آل پکیج اغلب به صورت محدوده‌ای با رنگ سبز روی خود گیج مشخص می‌شود. رنگ قرمز ناحیه فشار کم و زیاد پکیج را نشان می‌دهد. یکی از پرکاربردترین گیج‌­های فشار برای پکیج‌­های خانگی که دارای این ویژگی هستند، گیج فشار پکنز می­‌باشد.

به‌خاطر داشته باشید که اگر فشار در مناطق قرمز باشد، پکیج شما ممکن است به کار خود ادامه دهد، اما اگر خاموش شود یا روشن نشود، با مشکل مواجه خواهید شد. حتی زمانی که پکیج به‌خوبی کار می‌کند، ایده خوبی است که گهگاه فشار را بررسی کنید.

فشار پکیج خود را با فشار آب مصرفی اشتباه نگیرید. سرعت خروج آب از شیر یا دوش شما نشان‌دهنده فشار آب مصرفی شما است. اما فشار پکیج، فشار آب گرم داخل سیستم گرمایشی شماست.

شایع‌ترین دلیل افت فشار یک پکیج، نشتی رادیاتورها است. گاهی اوقات، سیستم‌های گرمایشی دارای نشتی‌های کوچک هستند درحالی‌که ممکن است متوجه خروج آب نشوید، باگذشت زمان فشار در سیستم کاهش می‌یابد تا زمانی که خیلی کم شود. اگر به‌تازگی رادیاتورها را تخلیه کرده باشید، ممکن است فشار پکیج نیز کاهش یافته باشد. تخلیه رادیاتور باعث حذف هوا از داخل سیستم می‌شود که می‌تواند باعث تغییر در فشار پکیج شود.

 

نحوه تنظیم فشار پکیج

 

نحوه افزایش فشار پکیج

  • ابتدا پکیج را خاموش کنید.
  • به دنبال یک شیر پر کن در زیر پکیج باشید. شیر پرکن، معمولاً یک شیلنگ کوتاه است که دو لوله آب را با اهرم‌هایی در دو انتها، به شیرهای کار متصل می‌کند. نمونه‌ای از آن در شکل نشان‌داده‌شده است.
  • ممکن است پکیج شما یک شیر پرکن کلیددار یا شیر پرکن داخلی بدون کلید داشته باشد. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید به دفترچه راهنمای پکیج مراجعه کنید.
  • هر دو سوپاپ را بچرخانید تا اهرم‌ها با جهت شیلنگ در یک راستا قرار گیرند. باید صدای جریان آب را بشنوید و عقربه نشانگر گیج پکیج را ببینید که بالا می‌رود.
  • وقتی نشانگر گیج به حدود 2/1 بار رسید، هر دو سوپاپ را ببندید. به شرطی که فشار بالا بماند و هیچ نشانه آشکاری از نشتی آب وجود نداشته باشد، در این زمان می‌توانید پکیج را روشن نمایید.
  • بعد از اینکه پکیج چند دقیقه کارکرد، بررسی کنید که فشار به میزان قابل‌توجهی کاهش نیافته باشد.
  • در حالت ایده‌آل، نیازی نیست که فشار پکیج خود را زیاد کنید. اما اگر فشار بیش از یک یا دو بار در سال افت کرد، تمام لوله‌های قابل‌مشاهده را برای علائم نشت آب بررسی کنید. همچنین ممکن است رسوبات سبزرنگ در نزدیکی اتصالات لوله‌های مسی پیدا کنید. اگر نشتی‌ای پیدا کردید یا فشار پکیج شما مدام افت کرد، با سرویس‌کار تماس بگیرید.

علائم فشار بیش از حد پکیج

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود فشار پکیج تا 3 بار یا بیشتر افزایش یابد. ممکن است هنگام تلاش برای تصحیح فشار پایین پکیج، مقدار زیادی آب وارد کرده باشید. چرا که ممکن است دریچه‌ها را باز بگذارید یا آن‌ها را به اندازه کافی محکم نبندید که مجر به ورود جریان آب به داخل می‌­شود.

فشار بالای پکیج نیز معمولاً خطرناک نیست. سیستم گرمایشی به‌وسیله یک شیر فشارشکن پکیج (PRV) محافظت می‌شود. این شیر  با خروج آب از سیستم، هنگام فشار بیش از حد، از آسیب سیستم جلوگیری می‌کند. اکثر پکیج‌ها نیز با بالارفتن فشار، خاموش می‌شوند. لازم به ذکر است که اکثر تولیدکننده‌­های پکیج‌­های خانگی به منظور افزایش ایمنی، کارایی و طول­‌عمر، از گیج­‌های استاندارد که دارای تأییدیه‌های لازم هستند استفاده می‌­کنند و گیج فشار ویکا یکی از این انواع مصرفی است.

چگونه فشار پکیج را کاهش دهیم

می‌توانید با چند مرحله ساده فشار پکیج را کاهش دهید:

  • پکیج را خاموش کنید.
  • بررسی کنید که دریچه‌های شیر پر کن کاملاً بسته باشند.
  • صبر کنید تا سیستم خنک شود، سپس با تخلیه هر یک از رادیاتورها، فشار را کاهش دهید.
  • وقتی همه رادیاتورها را تخلیه کردید، گیج فشار را چک کنید. اگر بازهم فشار خیلی بالا است، باید روند تخلیه یک یا چند رادیاتور را مجددا تکرار کنید.
  • تا زمانی که گیج فشار پکیج حدود 2/1 بار را نشان دهد – یا حداقل به منطقه سبز رسیده باشد، به تخلیه ادامه دهید.
  • اگر فشار پکیج بسیار کم شد، دستورالعمل‌های افزایش فشار را انجام دهید. مطمئن شوید که بعد از آن دریچه‌ها را بسته‌اید.
  • اگر فشار پکیج شما مدام به سمت قرمز افزایش می‌یابد، بهتر است با سرویس‌کار تماس بگیرید. چرا که می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در شیر فشارشکن یا یک نقص در سیستم باشد.

جمع‌بندی

طبیعی است که فشار پکیج با گرم‌شدن پکیج افزایش یابد و با سردشدن آن کاهش یابد. فشار ایده‌آل پکیج بین 1 تا 2 بار است. اما تا زمانی که نشانگر گیج فشارسنج وارد مناطق قرمز نشود، جای نگرانی نیست.

به طور رایج برخی از پکیج‌ها در طی چند ماه به‌آرامی فشار خود را از دست می‌دهند. اگر مجبور نباشید آن را بیش از یک یا دو بار در سال تنظیم فشار کنید، نیاز به تعمیر اساسی نیست.

افت فشار سریع معمولاً نشانه نشتی در سیستم است، به‌خصوص اگر زمانی که پکیج روشن است این اتفاق بیفتد. لکه‌های آب، قطرات در اطراف پایه پکیج یا نشت آب از نشانه‌های آن است.

فشار بالای پکیج می‌تواند ناشی از پر کردن بیش از حد باشد. اما اگر خودبه‌خود اتفاق بیفتد، ممکن است نقصی در سیستم وجود داشته باشد. با هر تغییر سریع یا مکرر در فشار پکیج، بهتر است با یک سرویس‌کار تماس بگیرید تا به‌درستی مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *