اهمیت کالیبراسیون گیج فشار

اهمیت کالیبراسیون در سنجش فشار

چرا کالیبراسیون گیج فشار اهمیت دارد؟

از اهمیت کالیبراسیون گیج فشار چه می‌دانید؟ همه ادواتی که در صنعت به‌منظور اندازه‌گیری به‌کار می‌روند، باید به صورت دوره‌ای کالیبره شوند تا دقت، سرعت و کارایی آن‌ها بهبود یابد و همچنین تکرارپذیری و استانداردسازی خود را حفظ کنند.

زمانی که به فرایند کالیبراسیون بی‌توجهی شود، نمی‌توان انتظار داشت که ادوات کار خود را به‌درستی انجام دهند و فرآورده‌هایی که در صنعت تولید می‌شوند، کیفیت ایده‌آلی داشته باشند. چراکه تجهیزات اندازه‌گیری از حالت استاندارد خود خارج شده و ایمنی آن‌ها به مخاطره می‌افتد.

در این محتوا، شما با اطلاعات بیشتری پیرامون اهمیت کالیبره‌کردن تجهیزات صنعتی ‌آشنا می‌شوید و در مورد خطرات احتمالی این فرایند و نتایج آن می‌خوانید. پس درصورتی‌که به چنین اطلاعاتی نیاز دارید، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

چرا صنعت به کالیبراسیون گیج فشار نیاز دارد؟

بهتر است یادآور شویم که زیستن در دنیای امروز، مستلزم استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلاتی است که عملکرد خودکار دارند و رسیدگی به بسیاری از امور انسانی را متقبل شده‌اند. با این اوصاف، فکر می‌کنید اگر روزی خللی هرچند جزئی در کارکرد آن‌ها رخ دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ابزارهای صنعتی باید این قابلیت را داشته باشند که به شکلی مطمئن و دقیق از داده‌های مجموعه‌ای پیروی کرده و کارایی بی‌عیب و نقصی تحویل دهند. در غیر این صورت، فرآورده‌های حاصل از کارکرد آن‌ها به‌هیچ‌عنوان با نیاز بازار و مشتری تطابق ندارد و نمی‌تواند نقش مطلوبی در زندگی انسان‌ها ایفا کند. اینجاست که کالیبراسیون اهمیت خود را نشان می‌دهد. تجهیزات با کالیبره‌شدن متناوب، به سطوح لازم از دقت و الزامات دست می‌یابند.

چرا سنجش فشار در صنایع اهمیت زیادی دارد؟

بدون شک، فشار یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در صنعت است و به همان میزان، ابزارهای اندازه‌گیری آن برای کنترل فرآیندها، حفظ ایمنی و سنجش کیفی محصولات اهمیت ویژه‌ای دارند. افراد نیز برای اجرایی سازنده و کارآمد و اطمینان از سازوکار صحیح برخی تجهیزات دیگر، از این ابزارها استفاده بسیاری می‌کنند.

بنابراین؛ هنگامی که از کالیبراسیون گیج فشار صحبت می‌کنیم، در واقع به حیاتی‌بودن اندازه‌گیری صحیح کمیت‌هایی نظیر فشار اشاره داریم. فرقی نمی‌کند عملیات‌هایی که درحال راه‌اندازی یا اجرا هستند، بزرگ‌اند یا کوچک. آن‌ها نیاز به ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی دارند که متناسب با نیاز کاربر، عملکرد قدرتمند و دقیقی از خود بروز دهند.

  • قبل از آشنایی با نحوه اجرای کالیبراسیون گیج فشار، پرشرگیج‌ها و کارایی های آن‌ها را بشناسید:

گیج فشار؟ فشارسنج؟ یا پرشر گیج؟ فرقی نمی‌کند؛ همه آن‌ها در واقع وسایل مکانیکی هستند که با عنوان‌های مختلفی در بین مردم به‌خصوص فعالان حوزه صنعت شناخته می‌شوند. این محصولات انواع متعددی دارند که بسته به موقعیت جغرافیایی و نیاز کاربر، به‌کار می‌روند.

خوشبختانه همه شما مسلما نمونه‌هایی از فشارسنج را چه در نوع صنعتی و چه پزشکی و خانگی مشاهده کرده‌اید و با کارکردهای آن‌ها تا حدودی آشنایی دارید. پیچیدگی‌های زیادی درخصوص این وسیله برای بیان وجود ندارد به‌جز اینکه باید بگوییم این تجهیزات جهت افزایش راندمان خود و اصلاح ضعف‌ها و مشکلاتی که برایشان رخ می‌دهد، نیاز به کالیبراسیون‌های دوره‌ای دارند.

چگونگی اجرای کالیبراسیون گیج فشار

کالیبراسیون گیج فشار را به‌منظور پیشبرد درست فرایندها و سازوکارهای هوشمندانه‌تر انجام می دهند. اما چگونه؟ این روند به ‌2 روش صورت می‌گیرد که در ادامه این روش‌ها را در قالب یک لیست معرفی کرده‌ایم:

  • به‌کارگیری پمپ پنوماتیک هیدرولیک با تست گیج دقیق: در این روش از پمپی با سیال مایع یا گاز استفاده می‌شود. درگاه‌های ورودی موجود در 2 طرف پمپ، به یک گیج دیجیتالی متصل شده و کمیت فشار اندازه‌گیری می‌شود. اختلاف خوانش هر2 طرف، میزان خطا را نمایش می‌دهد.
  • به‌کارگیری دستگاه تست وزن: وزنه، زمانی به‌کار می‌رود که کاربر بخواهد سنجش خود را به‌شکلی دقیق‌تر انجام دهد. در این روش، اعمال وزنه با فشار صورت می‌گیرد که شاخص‌هایی همچون گرانش، شناوری و چرخش بر ثانیه بر آن تاثیرگذار است.
  1. آیا در کالیبراسیون گیج فشار، احتمال بروز خطا وجود دارد؟

سوالی که خیلی از صنعتگران از ما می‌پرسند این است که آیا احتمال رخداد هرگونه خطا در فرایند کالیبراسیون امکان دارد؟ بله، ما امکان وقوع این رخداد را تایید می‌کنیم. ممکن است به هر دلیلی، تجهیزات مد نظر به‌درستی کالیبره نشوند. در این راستا، سوال دیگری با این عنوان مطرح می‌شود که از کجا می‌توان به این اشتباه پی برد؟

توجه داشته باشید که فرقی ندارد شما به کدام روش ابزار و وسایل را کالیبره می‌کنید. زمانی که مغایرت‌ها فراتر از بازه عملکردی و دقت وسیله باشد، مسلما در فرایند کالیبراسیون، اختلالی رخ داده و باید مجددا آن را کالیبره کرد.

2. کالیبراسیون گیج فشار را هرچند وقت یک بار باید انجام داد؟

گیج فشار از ساده‌ترین ابزارهای صنعتی است. اگر تجربه کارکردن با این ابزار را داشته باشید، احتمالا با خطاهایی که گاهی اوقات در کارکرد آن رخ می‌دهد، مواجه شده‌اید. ممکن است پرشرگیج شما از حالت استاندارد خارج شده باشد؛ زمانی که این اتفاق می‌افتد، بلافاصله گیج را به گوشه‌ای پرتاب نکنید! خوشبختانه راهی که برای تنظیم آن‌ها وجود دارد، کالیبراسیون دوره‌ای است.

اگر می‌خواهید با خرید مکرر این تجهیزات روبه‌رو نباشید، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در فوصل 12 ماهه کالیبره کنید. اگر این فاصله زمانی بیشتر شود، احتمال ورود شوک‌های غیرمنتظره‌ای به دستگاه وجود دارد که آن ها را مجددا از بازه عملکردی استانداردشان خارج می‌کند.

3. مزیت کالیبراسیون گیج فشار برای صنایع

فرموش نکنید آنچه که بسیاری از برندهای تولیدکننده را در ذهن عموم مردم، محبوب، مطمئن و قابل اعتماد معرفی می‌کند، کیفیت بالای محصولات و خدماتی است که ارائه می‌دهند. به این معنی که عملیات‌های راه‌اندازی‌شده توسط آ‌ن‌ها به‌شکلی دقیق و هوشمند پیش می‌رود.

به بیان دیگر، چنین برندهایی بدین صورت به جایگاهی محبوب دست یافتند که تجهیزات و سنجش‌گرهای خط تولیدشان، به‌شکلی منظم بازرسی و کالیبره می‌شد. بنابراین؛ اگر شما هم می‌خواهید به‌عنوان یک تولیدکننده کیفیت خوبی را در تولیدات خود اعمال کنید، دقت تجهیزات اندازه‌گیری را نادیده نگیرید.

جمع‌بندی

کالیبراسیون گیج فشار، شبیه فرایند به‌روزرسانی است که ضمن افزایش دقت و کارایی دستگاه، خرابی‌های احتمالی موجود در آن را رفع‌ورجوع می‌کند و با افزایش طول عمر مفید آن‌ها، مانع از صرف هزینه تعمیر یا تعویض‌شان توسط نیروی انسانی می‌شود.

کالیبراسیون همچنین از هدررفتن زمان پیشگیری می‌کند. چراکه مشکلات برنامه‌ریزی‌نشده در برنامه تولید کالا اثر گذاشته و تحویل سفارش مشتری را دچار اختلال خواهد کرد.

و در آخر پیشنهاد میشود تا مقاله اندازه گیری فشار در صنعت و بررسی خطاهای رایج را در کنار این مطلب برای درک بهتر خطاها و شیوه رفع آنها مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *