نحوه خواندن گیج فشار

نحوه خواندن گیج فشار

نحوه صحیح خواندن گیج فشار و اطلاعاتی که از آن بدست می‌آید چیست؟

پرشر گیج اطلاعات ضروری‌ای را درباره فشار سیالات سیستم در اختیارتان می‌گذارد تا از ایمنی، کارایی و کنترل کیفی آن مطمئن شوید. اما در گام نخست باید بتوانید اطلاعات ارائه شده توسط این تجهیزات را به درستی بخوانید. اطلاعات صحیح از تفسیر کردن اصولی وضعیت فشار سیستم حاصل می‌شوند. البته شاید در نگاه اول این مسئله را به خوانش عدد مقابل نشانگر تنزل دهید اما از ریزه‌کاری‌های این کار نباید غافل شوید. در این مطلب دقیق صنعت اوپاتان می‌توانید ویدیوی آموزشی خواندن گیج فشار را همراه با توضیحات کاربردی آن ببینید و مرور کنید. پس گام نخست این کار را جدی‌تر بردارید!

برای خواندن گیج فشار به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قبل از پرداختن به اصل مطلب، بد نیست از مهم‌ترین مفاهیم پرشر گیج بگوییم که باعث می‌شوند تا اصولی به میزان فشار سیستم پی ببریم. بخشی از این اطلاعات به دانش فیزیک و بخشی دیگر به قطعات دستگاه مربوط می‌شوند که در ادامه می‌خوانید.

  • نشانگر یا عقربه (Pointer): این قطعه مهم‌ترین نقش را بر روی صفحه فشارسنج ایفا می‌کند. در واقع، عددی که این عقربه بر روی صفحه مدرج نشان می‌دهد معادل فشاری است که با مکانیزم خاص پرشر گیج اندازه‌گیری شده است.
  • واحد اندازه‌گیری (Unit): چنانچه در فیلم این مطلب نیز تشریح شده است، معمولاً واحد اندازه‌گیری فشار را بر روی صفحه مدرج دستگاه مشخص می‌کنند. واحدهای اندازه‌گیری رایج عبارتند از: psi (پوند بر اینچ مربع)، بار (bar)، kPa (کیلو پاسکال) و موارد دیگر که بسته به نوع کاربرد، در ادامه به آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.
  • مقیاس (Scale): مقیاس صفحه مدرج، مرجعی دیداری را برای خواندن گیج فشار فراهم می‌کند. مقیاس را معمولاً از عدد صفر تا مقدار حداکثر فشاری تعیین می‌کنند که دستگاه می‌تواند اندازه بگیرد.
  • کلاس دقت پرشر گیج: این معیار را باید بسیار حیاتی بدانید؛ زیرا میزان انحراف قرائت گیج فشار از مقدار مقیاس کامل را تعیین می‌کند؛ مثلاً کلاس دقت 1 به این معنی است که دستگاه می‌تواند تا یک درصد انحراف از فشار واقعی داشته باشد. این شاخصه را معمولاً با اعداد 1، 1.6، 2.5، 4 و 6 نشان می‌دهند که می‌تواند با ضرایب ده‌تایی نیز مشخص شود. هر  چه مقدار این عدد کوچکتر باشد، گیج دقت بالاتری از خود نشان می‌دهد.
  • رنج اندازه‌گیری (Measuring Range): این محدوده را عموماً با مثلث‌های مشکی بر روی صفحه مشخص می‌کنند البته این موضوع ممکن است بر حسب طراحی‌هی مختلف هر برند، متفاوت باشد. این معیار عبارت است از بازه‌ای که در آن خوانش قابل اعتماد در محدوده کلاس دقت، تضمین می‌شود.
  • حداکثر فشار یا overload: برخی گیج‌های فشار نیز مثلث سیاهی دارند که نمایانگر حداکثر فشاری است که می‌توانند در شرایط ثبات تحمل کنند.

 

 

اصول و ترتیب خواندن گیج فشار

  1. شناسایی کردن عقربه: موقعیت نشانگر روی گیج فشار را باید معادل میزان فشار فعلی سیستم بدانید.
  2. خواندن ترازو: اولاً باید مطمئن شوید که با واحدهای اندازه‌گیری دستگاه آشنایی دارید. برای تعیین کردن مقدار فشاری که با موقعیت نشانگر تعیین شده است، گیج را با دقت بخوانید. برای این کار، از صفر شروع کنید و مقیاس را تا موقعیت نشانگر دنبال کنید. مقداری که نشانگر در آن تراز می‌شود نمایانگر مقدار فشار خواهد بود.
  3. بیشینه و محدوده اندازه‌گیری فشار: مطمئن شوید که فشار در محدوده اندازه‌گیری دستگاه قرار می‌گیرد. در صورت فراتر رفتن نشانگر از بازه اندازه‌گیری دستگاه، قرائت ممکن است دقیق نباشد. چنانچه خواندن گیج فشار در لبه تعیین شده با مثلث سیاه است باید حواستان به فشار حداکثری قابل تحمل دستگاه باشد.
  4. ثبت کردن داده‌ها: خوانش فشار، واحدهای اندازه‌گیری و اطلاعات مربوطه را برای کاربردهای آتی یا سوابقتان یادداشت کنید.

جزئیاتی درباره واحدهای اندازه‌گیری فشار پرشر گیج

واحد اندازه‌گیری فشار را معمولاً متناسب با منطقه جغرافیایی و نوع صنعت مورد استفاده تعیین می‌کنند. انواع رایج آن را می‌توانیم متناسب با شرایط کاری مختلف، در موارد زیر خلاصه کنیم.

PSI‏ (پوند بر اینچ مربع)

PSI‏ عمدتاً در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر استفاده می‌شود. این واحد، ‏‏فشار را به‌عنوان نیرویی اندازه‌گیری می‌کند ‏که بر یک پوند جرم در یک اینچ مربع اعمال می‌شود.

Bar (بار)

Bar  نوعی واحد متریک است که در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا استفاده می‌شود. این واحد را معادل ‏‏‏100,000 پاسکال تعریف می‌کنند تا کار کردن با آن در زمینه‌های علمی و مهندسی آسان شود.

پاسکال (‏Pa‏) و کیلو پاسکال ‏(kPa)

پاسکال واحد ‏SI‏ (سیستم بین‌المللی واحدها) برای فشار است. این واحد نمایانگر یک نیوتن ‏‏نیروی اعمال شده بر یک متر مربع است که معمولاً از آن در تحقیقات علمی و مهندسی استفاده می‌کنند. البته kPa را غالباً کاربردی‌تر از پاسکال در نظر می‌گیرند که نمایانگر هزار پاسکال است.

فشار بارومتریک (‏inHg‏ یا ‏mmHg‏)

در هواشناسی و هوانوردی فشار را غالباً بر حسب اینچ جیوه (‏inHg‏) یا ‏‏میلی‌متر جیوه (‏mmHg‏) اندازه می‌گیرند. این واحدها برای توصیف فشار اتمسفر به کار می‌روند.‏

اتمسفر (‏atm‏) و Torr

واحد فشاری است که نمایانگر فشار متوسط بر سطح دریا است. این فشار تقریباً ‏‏برابر با 101.3 کیلوپاسکال است.‏ از Torr نیز در علم خلاء و شیمی استفاده می‌کنند و معادل 1.760 اتمسفر یا حدود ‏‏Pa‏ 133.3 است.‏

نکات کاربردی خواندن گیج فشار

  • در نور مناسب کار کنید: نور کافی برای خواندن دقیق صفحه پرشر گیج بسیار مهم است؛ لذا برای جلوگیری کردن از تفسیر نادرست، مطمئن شوید که صفحه دستگاه را در نور کافی می‌خوانید.
  • اجتناب از خطاهای اختلاف منظر یا انعکاسی: هنگام خواندن گیج فشار مطمئن شوید که آن را مستقیماً از رو به رو می‌بینید؛ زیرا هر انحرافی در زاویه دید صفحه می‌تواند باعث ایجاد خطاهای اختلاف منظر و خوانش نادرست آن شود.
  • کالیبراسیون: پرشر گیج را به‌صورت دوره‌ای کالیبره کنید تا از دقت اندازه‌گیری‌اش مطمئن شوید. اندازه‌گیری نادرست می‌تواند تبعات مخاطره‌آمیزی داشته باشد.
  • طبق دستورالعمل‌های راهنمای دستگاه عمل کنید: برخی گیج‌های فشار ویژگی‌ها یا تفاوت‌های ظریفی دارند. لذا برای آگاهی از خوانش و کاربرد صحیح آن‌ها بهتر است به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید.
  • اقدامات احتیاطی ایمنی: همواره در هنگام کار با سیستم‌های پرفشار پروتکل‌های ایمنی را رعایت و از تجهیزات حفاظت فردی مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

دانستن روش اصولی خواندن گیج فشار برای افرادی مهم است که به‌ویژه با صنایع حساس به فشار سر و کار دارند. لذا با داشتن اطلاعات کامل درباره جزئیات خوانش پرشر گیج می‌توانید از ایمنی و کارایی سیستم‌های کاری مطمئن شوید؛ اطلاعاتی از قبیل:‏ اجزای اصلی، واحدهای اندازه‌گیری فشار، کلاس‌های دقت و نحوه تفسیر داده‌های نمایش داده شده بر روی صفحه مدرج.

بنابراین، این مطلب دقیق صنعت اوپاتان را درباره خوانش اصولی فشار می‌توانید سنگ بنای مطمئنی جهت ارتقای عملکرد، ایمنی و کیفیت فرآیندهای سیستم در نظر بگیرید.

میتوانید برای فهم بهتر نسبت به اهمیت سنجش فشار در صنعت به مقاله دیگر ما مراجعه فرمایید و همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت کالیبراسیون در سنجش فشار نیز میتوانید مقاله مربوط را مطالعه فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *