نحوه تشخیص گیج فشار ویکا wika اصلی از فیک

مقایسه گیج فشار ویکا اصلی و تقلبی

آنچه در این مطلب میخوانید:

گیج‌ فشار ویکا همیشه یک برند مورد اعتماد و قابل اطمینان در صنعت و بازار ایران بوده و نسبت به رقبای خود متقاضیان بسیار زیادی داشته است. به‌دلیل کیفیت و طول عمر بالای پرشر گیج ویکا، این کمپانی محبوب‌ترین برند موجود در این حوزه صنعتی است.

البته با در نظر گرفتن اینکه ویکا مستقیما در ایران نمایندگی فعال ندارد، متاسفانه محصولات تقلبی زیادی از این برند وجود دارد و باید در نظر داشت که بهترین کپی از یک کالای اصل، باز هم کپی است. از آنجایی که اندازه‌گیری فشار یک اصل بسیار مهم است و خطا در سنجش فشار احتمال وقوع موارد غیر قابل برگشتی را دارد، پس بهتر آن است که با خرید محصولات اصل، دقت و راندمان بالای فرآیند خود را تضمین کنیم. اما، راه تشخیص گیج ویکا اصلی از کپی چیست؟

بررسی نکاتی جهت تشخیص گیج فشار ویکا اصل

  • تفاوت در نوع آلیاژ بدنه: معمولا گیج‌های چینی ویکا که در بازار ایران موجود است، آلیاژ استیل براق‌تری دارند در صورتی که در نوع اصلی خود بدنه آلیاژ  کمی مات بوده و درخشش و انعکاس نور چندانی ندارد.
  • عقربه Zero point: در مدل‌های کپی، حالت قرارگیری عقربه به شکل دیگری است یعنی پیچ‌ها روی عقربه بسیار به هم نزدیک وصل شده‌اند در صورتی که در مدل اصلی فاصله بین المان‌ها کاملا مشخص است.
  • جایگاه واشر Blow out: در گیج‌های فشار صفحه 10 سانت ویکا، واشر محافظ پشتی یا blow out حتما در قسمت چپ گیج تعبیه شده‌ و در مدل صفحه 16 سانت این واشر در قسمت پشتی، بالا و وسط گیج طراحی شده‌است. اما در بعضی از مدل‌های تقلبی شاهد قرارگیری واشر در قسمت وسط حتی برای صفحه 10 سانتی‌متری‌ها هستیم.

location of original wika pg blow out

  • گیج دو رنج یا تک رنج: گیج‌های دو رنج به دلیل کاربری بیشتر متاسفانه نسخه‌های تقلبی بیشتری از آنها در بازار وجود دارد و در عوض از گیج‌های تک رنج مدل‌های اورجینال بسیار بیشتری است. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که با مراجعه به فروشندگان معتبر امکان خرید گیج فشار دو رنج ویکا نیز وجود خواهد داشت.
  • صفحه Dial: در مدل‌های اصلی تمام صفحات گیج رنگ سفید مات دارند و به هیچ وجه براق نیستند اما در گیج‌های تقلبی صفحه براق نیز دیده می‌شود.
  • رنگ لوگو: زمانی که به سایت wika مراجعه میکنیم و نگاهی به محصولات می‌اندازیم، رنگ ثابتی برای لوگو در نظر گرفته نشده و از دو رنگ آبی و مشکی استفاده شده‌است. پس به این نکته توجه کنید که اگر شخصی با تاکیید بر روی رنگ خاصی از لوگو، تلاش بر ثابت کردن محصول اصلی داشت، باور نکنید.
  • حک ساخت آلمان: در هیچ یک از گیج‌های تک رنج ویکا، روی صفحه Made in Germany یا Swiss movement حک نشده است.
  • نحوه نصب فلنج: در مورد گیج‌های صفحه 16 سانتی که با فلنج نصب می‌شوند، فلنج اصلی به بدنه پرچ و جوش داده شده و قابل جدا شدن نیستند ، حتی بعضی از سیستم‌های آببند گیج فشار ویکا (دیافراگم) هم به همین صورت قابلیت جدا شدن از بدنه گیج را ندارند.
  • اهرم تخلیه یا vent valve: دقت داشته باشید که در مدل‌هایی که این اهرم وجود دارد، حتما به رنگ زرد و در بالای محفظه گیج قرار دارد.
  • گیج‌های پر شده از کارخانه: بعضی از مدل‌های روغنی گیج ویکا که از سمت کارخانه با روغن پر می‌شوند و بعد ارسال می‌شوند، روغن بسیار شفاف‌تری دارند و همچنین گرانروی کمتر داشته یا به قولی روان‌تر هستند. اما گیج‌های پر شده در بازار ایران، مقدار کمی به زردی تمایل دارند و به اندازه نوع اصلی شفاف و روان نیستند.

original oil vs fake in wika pressure gauge

  • تفاوت مدل 232.50 با 233.50: این دو مدل معروف و کاربردی ویکا، یک تفاوت بارز با یکدیگر دارند که در صورت دانستن این تفاوت قطعا می‌توانید کالای فیک را از اصلی تشخیص دهید؛ مدل 233.50 از کارخانه به صورت روغنی پر شده و روانه بازار می‌شود و همانطور که در قسمت فوق ذکر کردیم روغن کارخانه‌ای قابل تشخیص است. اما مدل 232.50 نیز قابلیت پر شدن با روغن را دارد، اما توسط خود کاربر پر می‌شود. پس نهایتا اگر مدل 233.50 دریافت کردید که خالی از روغن بود، به اصل بودن آن شک کنید.
  • برگه مشخصات: روی گیج‌های سفارشی از آلمان برگه‌ای آبی چسبانده شده که مشخصات گیج، سریال نامبر، تاریخ کالیبراسیون و اینکه به سفارش کدام کشور تولیده شده، مشخص است. همچنین سریال نامبر درج شده روی صفحه گیج یا Dial با مشخصات ذکر شده در برچسب آبی تطابق دارد.

check sn original wika pressure gauge

  • ارائه سرتیفیکیت معتبر: چون در ایران امکان خرید مستقیم از نمایندگی اصلی وجود ندارد و محصولات ویکا به صورت کلی خریداری می‌شود، امکان ارائه مدرک اعتبارسنجی یا سرتیفیکیت به طور جداگانه برای هر محصول ممکن نیست و هنگام خرید و وارد کردن این محصولات به داخل کشور تنها یک گواهی برای تمام بار صادر می‌شود.

جمع‌بندی

اینها مواردی بودند که ما برای سنجش ویکای اصل از فرع استفاده می‌کنیم، اگر چه همانطور که مستحضرید بسیاری از برندهای بزرگ دنیا برخی از قطعات محصولات خود را در چین تولید و گاها مونتاژ می‌کنند و انکار قدرت این غول تولید کاری غیر عقلانی‌است. طبعا حتی کمپانی ویکا نیز سفارشاتی به چین به دلیل هزینه پایین‌تر تولید به نسبت اروپا می‌دهد و کل پروسه تشخیص را دشوارتر می‌کند.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر به مقاله انتخاب بهترین برند گیج فشار رجوع کنید.

در هر حال تنها توصیه ما به شما در این شرایط بازار ایران، خرید از فروشگاهی معتبر است که بتوانید به آن اعتماد کنید و حتی از  خدمات پس از فروش آن نیز اطمینان داشته باشید. ما در دقیق صنعت اوپاتان تلاش بر جلب رضایت و اعتماد مشتریان داشته و برای رسیدن به این مهم چیزی دریغ نخواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *